top of page

Expedice 2030: Jak jsme s Tchibo tvořili strategii, která lidi spojuje

Aktualizováno: 29. 9.


brandbakers-advisory-tchibo-expedice

Když už úspěšná firma hledá nový směr

Tchibo v Česku a na Slovensku prošlo během krátké doby velkými změnami. Odchod dlouholetého generálního ředitele v roce 2022 byl znát na  atmosféře ve firmě. Spolu s místní změnou se děly změny i v centrále rodinné firmy v Německu a nový CEO Jan Suchánek stál před úkolem uklidnit atmosféru, posílit důvěru a dát lidem jasný směr.

Ekonomicky se firmě dařilo, ale chyběla vize, kam jdeme dál. Management, složený převážně z lidí, kteří ve firmě působí přes patnáct let, se musel vyrovnat s novým stylem řízení i zvýšeným focusem na na výsledky firmy. Přesto zůstala zachovaná silná firemní kultura postavená na respektu a férovosti. Bylo jasné, že nastal čas dát hlavy dohromady a najít společný příběh.


Cíl spolupráce

  • sladit management na jedné společné strategii,

  • zapojit zaměstnance, aby věděli, jak se mohou na jejím naplňování podílet,

  • posílit důvěru v nové vedení a vrátit do hry hrdost a emoce.

A jaký byl obraz budoucnosti? V únoru 2026 se lidé v Tchibu vidí jako jedna rodina – nejen když svítí slunce, ale i když fouká protivítr. Každý tým zná svou roli, zaměstnanci říkají „jsem rád, že jsem tu“ a ptají se „čím já ještě můžu přispět“.


Jak jsme tvořili strategii

Začali jsme úvodním setkáním s celým managementem. Diskuse o tom, kam Tchibo směřuje, byla otevřená, někdy i náročná. Naším úkolem bylo facilitovat, ptát se a zaznamenávat výstupy – a sem tam přidat zkušenost z desítek strategií, které jsme už spolutvořili.

Strategie vznikala na dvou dvoudenních workshopech. Výstupy jsme nechali uzrát a pak je cizelovali do podoby strategického canvasu se šesti částmi.

👉 Jestli chcete dostat lidi na jednu palubu, dostaňte strategii na jednu stránku.

brandbakers-advisory-tchibo-strategie

Zapojení zaměstnanců

První ochutnávkou byla celofiremní konference na Lipně, které se zúčastnila polovina zaměstnanců. Moderoval ji Libor Bouček, strategii živě kreslila kolegyně ilustrátorka Jana Skřivánková – a zaměstnanci ji sami pojmenovali: Expedice 2030.


Další krok? Workshopy se středním managementem. Strategii jsme jim nepředstavovali, ale nechali je ji dál rozpracovávat pro své týmy. Právě tady se strategie začíná měnit v každodenní praxi.

brandbakers-advisory-expedice-tchibo

Převod strategie do života – další kroky

Úkolem top managementu je zpracovat strategii do úrovně celofiremních ročních cílů a priorit. Tady ale práce nekončí – právě naopak. Tyto cíle se musí dostat až na úroveň jednotlivých týmů.

Proto v Tchibu proběhne v Q4 tzv. realizační plánování. Manažeři a vedoucí týmů v něm zpracují roční cíle a priority svých týmů tak, aby přímo navazovaly na ty celofiremní. Díky tomu každý zaměstnanec jasně vidí, jak jeho práce přispívá k naplňování společné strategie.

Do každodenní praxe se strategie propisuje i dalšími procesy – například do hodnocení zaměstnanců (performance management), kde se kromě výsledků zohledňuje i žití firemních hodnot a rozvoj dovedností. Celé to podporuje interní komunikace:, články v časopise i konkrétní nástroje, jako třeba hodnotové karty.


brandbakers-advisory-hodnotove-karty

Výsledky (zatím)

Na měření dopadu si ještě musíme chvíli počkat – proběhne prostřednictvím průzkumu angažovanosti. Už teď je ale jasné, že Tchibo má nový příběh, společný směr a energii, která spojuje lidi napříč firmou.


Co říká HR ředitelka Simona Hryzáková

brandbakers-advisory-simona-hryzakova

„Tým BrandBakers stál u zrodu naší nové firemní strategie a vize. Jejich facilitace workshopů byla nejen efektivní, ale i inspirativní. Vytvořili prostředí důvěry a otevřenosti, ve kterém se všichni aktivně zapojili. Jen díky nim jsme dokázali identifikovat klíčové priority a společně vytvořit strategii, která je realistická, ambiciózní a reflektuje naše hodnoty i cíle. Celou spolupráci jsme si užili a těšíme se na další.“


Komentáře


bottom of page